آیا یک مکمل تغذیه ای می تواند به اندازه ورزش در محافظت از سلامتی موثر باشد؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که یک مکمل تغذیه ای به نام "گلوکزآمین" ممکن است به کاهش خطر مرگ و میر کلی تا حدی مشابه با ورزش منظم کمک کند.محققان دانشگاه ویرجینیای غربی (WVU)، اخیراً دریافتند که احتمال مرگ و میر ناشی از همه ی علل و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در افرادی که روزانه و حداقل به مدت 1 سال از مکمل گلوکوزامین / کندرویتین - یکی از رایج ترین انواع مکمل های گلوکوزامین - استفاده می کردند، به ترتیب 39 درصد و 65 درصد کاهش یافته است.

این مطالعه در مجلهAmerican Board of Family Medicine منتشر شده است.

با این حال، دکتر Dana King، نویسنده اصلی این مطالعه و صاحب کرسی پزشکی خانواده درWVU،گفت: به افراد توصیه نمی کند که این مکمل را جایگزین ورزش کنند.

او توضیح داد: این چیزی نیست که ما پیشنهاد کنیم، شما باید به ورزش ادامه دهید. اما این فکر که مصرف یک قرص نیز می تواند مفید باشد، جذاب است.

یک مکمل محبوب

گلوکزآمین / کندرویتین، ترکیبی از دو ترکیب طبیعی موجود در غضروف ها است که برای کمک به آرتروز و درد مفاصل به طور گسترده ای استفاده می شود. بنا بر اعلام شرکتTechnavio ، یک شرکت تحقیق و مشاوره فناوری جهانی، انتظار می رود که طی سالهای 2020 تا 2024، بازار جهانی گلوکوزآمین 229.19 میلیون دلار رشد کند.اگرچه این مکمل بسیار محبوب است، اما چندین آزمایش بالینی موفق به نشان دادن تاثیر چشمگیر آن در بهبود درد نشده اند.

هنوز هم، موسسه ملی بهداشت(NIH) گزارش کرده است که مکمل های خوراکی گلوکوزامین در صورت مصرف صحیح توسط بزرگسالان "احتمالاً بی خطر" هستند.

در این مطالعه، دکتر کینگ و دکتر جون شیانگ، تحلیلگر داده های بهداشتی درWVU ، داده های 16686 بزرگسال را ارزیابی کردند، این افراد از سال 1999 تا 2010 در نظرسنجی آزمایش تغذیه ای و سلامت ملی(NHANES) شرکت کرده بودند. همه شرکت کنندگان حداقل 40 سال سن داشتند. NHANES ، برای ارزیابی دائمی وضعیت بهداشت و تغذیه افراد در سراسر ایالات متحده طراحی شده است. غربالگران با مشارکت کنندگان در خانه هایشان مصاحبه می کنند و سپس کارکنانNHANES  برای جمع آوری داده های سلامت و تغذیه، این افراد را در مراکز سیار معاینه می کنند.

مطالعه یWVU ، خصوصاً به نتایج شرکت کنندگانی که حداقل 365 روز قبل از مصاحبه خود گلوکوزامین / کندرویتین مصرف کرده بودند، علاقه مند بود. در میان شرکت کنندگان، 658 نفر، یا تقریباً 4٪ ، یک سال یا بیشتر، از مکمل گلوکزآمین / کندرویتین استفاده کرده بودند.

هنگامی که دکتر کینگ و دکتر شیانگ داده هایNHANES را با آمار مرگ و میر سال 2015 ادغام کردند، متوجه شدند که 3،366 مورد مرگ در میان شرکت کنندگان رخ داده است که 674 مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی بوده است، که دلیل اصلی مرگ در ایالات متحده است.

نویسندگان اظهار داشتند که کاهش 39 درصدی مرگ و میر ناشی از همه علل و کاهش 65 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را در میان مصرف کنندگان گلوکوزامین / کندرویتین مشاهده کرده اند که ممکن است یک توضیح ساده داشته باشد: این افراد از خود بیشتر مراقبت می کنند و در کل افراد سالم تری هستند.

با این حال، محققان تأکید کردند که آنها متغیرهایی مانند سن، نژاد، جنس ، تحصیلات و دفعات ورزش را کنترل کردند که نتایج آن این توضیح ساده را کمتر محتمل می کند.

دکتر کینگ گفت: وقتی همه چیز را در نظر گرفتیم، تأثیر مصرف این مکمل بسیار چشمگیر بود.

محققان معتقدند که گلوکوزامین ممکن است التهاب سیستمیک را در افراد سالم دارای اضافه وزن کاهش دهد و همین موضوع می تواند اثرات مصرف این مکمل را بر کاهش میزان مرگ و میر توجیه کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/could-a-supplement-be-as-effective-as-exercise-at-protecting-health